Spierpijn, a no or a go?

De één vindt spierpijn heerlijk, de ander moet er echt niet aan denken. Maar is spierpijn nu daadwerkelijk nodig om progressie te boeken? Een veelvoorkomende vraag die door onze bodyteccers gesteld wordt.

We kunnen het antwoord op die vraag simpel houden… Nee!

Spierpijn is niet perse nodig om vooruitgang te voelen en te zien in het krijgen van een fit lichaam. Spierpijn is heel persoonsgebonden en dus voor iedereen anders. Daarnaast kan spierpijn ook nog eens verschillend zijn per spiergroep. Dat betekent dat wanneer je tijdens bodytec met dezelfde belasting je spieren traint, je na je training bijvoorbeeld in je bovenbenen meer spierpijn kan ervaren dan in je rug.

Wat is spierpijn dan eigenlijk?
Spierpijn is het hebben van kleine scheurtjes in je spieren (ook wel microrupturen genoemd), die kan je krijgen wanneer je weerstand uitoefent op die bepaalde spieren. Wanneer je bij your.bodytec traint, kan het zijn dat je tijdens het bodyteccen kleine scheurtjes in je spieren creëert. Je lichaam zal de kleine scheurtjes zelf herstellen, daardoor worden je spieren sterker (zie ook de blog over eiwitten na het sporten). De volgende keer kunnen je spieren dan een zwaardere belasting aan. Dat je spieren groter worden en een zwaardere belasting aankunnen, wordt met een mooi woord ‘hypertrofie’ genoemd. Toch is het creëren van scheurtjes in je spieren niet nodig om fitter te worden en om spiermassa op te bouwen. Daar zijn meerdere factoren voor nodig. Wanneer je uren van een berg naar beneden hebt gelopen, kun je ook spierpijn ervaren de volgende dag. Maar dit is geen effectieve manier om spiermassa op te bouwen. Ook zonder spierpijn zijn jouw spieren hard aan het werk en worden ze sterker.

Het is dus echt niet noodzakelijk om na het sporten spierpijn te hebben wanneer je progressie wilt boeken, maar wat is er dan wel nodig? Een portie gezonde motivatie en doorzettingsvermogen en natuurlijk your.bodytec om jouw proces iets te versnellen. 🙂